CUM SE LUPTĂ „BĂRBAŢII” ÎN VREMEA CAMPANIEI ELECTORALE!
Prof. Vasile Gogonea
Cu mare tam-tam s-au dus „lupte” politiceşti şi s-a fabulat pe tema semnificaţiei şi a „întâmplărilor” petrecute cu prilejul zilei de 5 mai, ca fiind „Ziua bărbatului”, printr-o mediatizare excentrică şi copleşită de frivolităţi umoristico-lingvistice, dar, ca să fim sinceri cu noi înşine, umor gorjean ca pe scena campaniei electorale, nici că s-a mai văzut pe Planeta Albastră, tocmai ca o dovadă a faptului că la noi, ca la nimeni alţii, râsu-plânsu completează bâlciul inconfundabil al vieţii cotidiene, când un vajnic lider de filială de partid clamează ritos că în fruntea Consiliului Judeţean, va face...praf totul!
Ah, uite că era să mă iau cu vorba şi să mă frisonez de atâta frământare interioară, la aflarea veştii „cutremurătoare” că potrivit ultimelor studii ale geneticienilor de la Universitatea Oxford, din Marea Britanie, bărbaţii ar fi o specie pe cale de dispariţie, deoarece, potrivit oamenilor de ştiinţă britanici, cromozomul Y, specific bărbaţilor, se deteriorează şi va ajunge să dispară!! Tocmai datorită faptului că pe linia transmiterii de la tată la fiu, se dovedeşte a fi unul dintre puţinii cromozomi care nu se poate repara, or, aşa cum se ştie, orice bărbat este construit pe scheletul genetic al unei femei, iar buclucaşul cromozom Y este cel care intervine după fecundaţie şi dă sexul copilului. Măi, să fie, mi-am zis cu profundă nedumerire, poate o fi vreo cacealma de “umor englezesc”, dar tocmai de ziua lor, distinşii bărbaţi prinşi până peste poate în focurile campaniei electorale, să primească această veste terifiantă, mai ales că respectabilii cercetători britanici au observat că la fiecare generaţie, un procent dintre bărbaţi suferă o mutaţie cromozomială care le reduce fertilitatea cu 10%. Dincolo de această observaţie, împreună cu certitudinea că cromozomul Y nu se poate repara, demersul ştiinţific a condus la teoria conform căreia, la un moment dat, bărbaţii vor dispărea, aproximându-se că acest lucru îngrozitor pentru “fetiţele” plecate la “lucru” pe centură se va întâmpla hăt departe, peste 125.000 de ani! În sprijinul unei astfel de teorii, care face ca mulţi reprezentanţi ai “sexului tare” să devină misogini(persoane care urăsc femeile) stă însuşi faptul că, în ultimii 50 de ani, numărul spermatozoizilor din sperma unui bărbat sănătos a scăzut cu 20%, fără a se stipula dacă este vorba de un efect nedorit al escapadelor extraconjugale. Cercetătorii buclucaşi care ascund în mădularele lor ceva din viclenia Albionului, au mai spus că femeile nu vor simţi lipsa bărbaţilor(sic??!!), mai ales că se vehiculează ideea ca un copil să fie conceput din materialul genetic provenit de la două femei, dar fără a se preciza dacă e vorba de două Eve din pajiştile Raiului sau două turiste de pe plaja nisipurilor mişcătoare!
Mai în glumă, mai în serios, ne luarăm cu vorba şi uitarăm că e vremea campaniei electorale, o campanie în care lupta fără menajamente şi comportamentul lipsit de scrupule sunt mai ascuţite ca niciodată! Dragi “catindaţi”, poate vreţi să ştiţi câteva reguli pentru alcătuirea mesajului electoral, mai ales dacă trebuie să ţinem seama de unele idei care pot ajuta în redactarea mesajului adresat electoratului dornic să se prezinte la urne! Ei, bine, pentru a putea fi ascultat, înţeles şi răspândit, mesajul, bată-l vina, trebuie să fie cât mai simplu, trebuie să se concentreze asupra uneia, maxim două teme care au într-adevăr o mare importanţă pentru alegătorii vizaţi, iar dacă vrei să nu-i plictiseşti prea tare pe ascultători, candidatule, nu aborda toate temele posibile, deoarece nimeni nu te crede că ai soluţii pentru orice problemă care confruntă viaţa oamenilor! Conţinutul unui mesaj electoral trebuie să scoată în evidenţă trăsăturile şi elementele specifice care deosebesc un candidat de oponenţii săi, căutând în acelaşi timp să creeze o imagine pozitivă a personalităţii sale, iar accentele critice la adresa oponenţilor trebuie să vină mai ales din partea staff-ului de campanie şi mai puţin din partea respectivului candidat! E bine ca un candidat să se exprime într-un limbaj civilizat şi decent, să utilizeze numai elemente pozitive în mesaj, deoarece un mesaj construit din elemente negative, nu comunică în nici un fel ceea ce doreşte candidatul. De exemplu, dacă se lansează sloganul “Să eliminăm corupţia”, acesta trebuie asociat cu acela care precizează că „Nu vom reuşi decât luptând împreună!”, pentru a face din viitorii votanţi, şi parteneri ai deciziei politice!
Iar, pentru că bărbaţii au nevoie şi de votul “sexului frumos”, deci, de votul Evelor, să mai precizăm că o serie de psihologii au ajuns la concluzia că un mic flirt (un zâmbet, răspunsul la salut unei persoane pe care o cunoşti din vedere) are efecte nu numai în ce priveşte atragerea unei femei, ci chiar în a îndepărta efectele negative ale firii antisociale a unor bărbaţi. Când întâlnim alte persoane, nu interacţionăm cu imagini statice, deşi cele mai multe studii de atractivitate se realizează pe astfel de imagini, cercetătorii fiind preocupaţi de studiul atent al mişcărilor faciale, ingredient esenţial în flirt, ca sursă de informaţie pentru potenţialii parteneri. Într-un studiu coordonat de către…psiholoage, bărbaţii au fost puşi să spună unele fraze, unele sociale şi altele antisociale, în timpul discuţiilor cu femei. În general, femeile au preferat bărbaţii care au făcut „declaraţii” prosociale, dar importanţa a fost plasată în funcţie de interesul pentru o relaţie pe termen scurt sau pe termen lung cu respectivul bărbat. Femeile care sunt interesate mai mult de o aventură, decât de o relaţie pe termen lung, au clasificat ca atractivi bărbaţii care flirtau mai mult în „clipurile” vizionate, iar un bărbat care flirtează, arată încredere socială, ceea ce poate induce ideea că are gene bune! Se apreciază că bărbaţii antisociali care flirtează, mai mult sau mai puţin candidaţi pentru demnităţi publice, fie păcălesc femeile că ei de fapt nu sunt chiar atât de răi, fie chiar demonstrează că nu sunt răi, indiferent cât de persuasive se dovedesc în cele din urmă! Mesajul trebuie să fie scurt şi repetat cât mai des în timpul discursului sau apariţiei publice a candidatului, iar în cazul în care va trebui să atace sau să contraatace, candidatul nu trebuie să încerce să-şi desfiinţeze oponenţii, deoarece în mulţime o asemenea “petardă” va induce mila pentru contracandidat şi o oportunitate oferită acestuia de a-şi asigura un număr mai mare de voturi. Atenţie, domnule candidat la fotoliul de primar sau de consilier, prin tot ceea ce promiţi, caută să fii realist, pentru că nimeni nu te va mai vota a doua oară, dacă se adevereşte că tot ce ai spus au fost “minciunele” cu parfum electoral!
În mare măsură, se poate aprecia că democraţia ne oferă o serie de modalităţi de a participa la viaţa publică şi de ne exprima punctele de vedere, iar de multe ori, scrisorile adresate persoanelor publice sau ziarelor, petiţiile, demonstraţiile sunt exemple de participare, ca să nu omitem faptul că în funcţie de energia şi de resursele noastre, putem participa mai direct la viaţa democratică, asumându-ne responsabilitatea şi riscurile de a candida la funcţii publice sau de a ne implica în campania electorală a candidaţilor noştri. Uneori avem tendinţa de a justifica şi de a apăra punctele noastre de vedere şi comportamente numai de o singură parte, în favoarea unei reflecţii sincere asupra modului cum gândim şi ne comportăm, de fapt, fată de alţii, în mod special faţă de cei care sunt diferiţi de noi, într-un anumit fel.
Gândirea reflexivă este abilitatea de a reflecta asupra atitudinilor şi comportamentului, dar mai ales de a gândi sincer despre experienţa noastră! O maximă veche spune că „ noi trebuie să încercăm să învăţăm din greşelile noastre”, iar pentru candidatul în campania electorală, ea este potrivită, dar înainte ca oricare dintre noi să înveţe din greşeli, noi trebuie mai întâi să acceptăm că greşeala a fost făcută cu sau fără intenţie!
Timpul perfect pentru gândirea reflexivă este atunci când apar anumite forme de dispută sau atunci când suntem furioşi pe o persoană sau pe un grup de persoane care votează cu contracandidaţii noştri, când ne contracarează cu argumente, ca o confirmare că nu e chiar atât de uşor, de natural şi de simplu să dai vina pe alte persoane, ca să dovedeşti ca eşti bărbat „călit” în vremea campaniei electorale!
Recomandă acest articol:
20.05.2008. 07:38
Comentarii
Acest articol n-are nici un comentariu.
Lasă un comentariu
Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.
* = câmp obligatoriu