”Invenția” care a omorât un om! Afacerea de 3 milioane de euro despre care președintele Directoratului CEO, Daniel Burlan, își dorește să nu afle procurorii!
Cazul lăcătușului mort în iulie 2018 la cariera Peșteana Nord ar fi putut deschide ”Cutia Pandorei” în CE Oltenia, în contextul în care rapoartele instituțiilor care au cercetat accidentul de muncă au relevant faptul că acesta s-a produs din cauza unui cablu care i-a prins piciorul bărbatului, s-a încolăcit în jurul lui, l-a tras la tambur acolo şi efectiv i l-a smuls.
În termeni tehnici, tragedia a avut loc pe fondul manipulării de către bărbatul de 49 de ani a unui ”sistem artizanal de ridicare la un dispozitiv MAN ce nu deținea sistem de protecție și frânare”.
Un raport intern, efectuat de o comisie de specialitate din CEO, a scos la iveală faptul că existau deficiențe majore la punerea în practică a brevetelor la Halda 2 Roșia, mai exact a unuia denumit “banda cu viteză variabilă în funcție de încărcare”, iar în cadrul acestei Halde funcționa un flux tehnologic care nu are prevăzut sistem de frânare și prevenție în caz de urgență (?!), cu toate că, compania plătise pentru implementarea acelei invenții în jur de 3 milioane de euro.
Problema este că, din cauza celor implicați în povestea acestui brevet de invenție ineficient, foști sau actuali șefi cu putere de decizie în CEO, nu au fost sesizate organele judiciare sau cel puțin asta susțin surse din companie.
După decesul lăcătușului…
… Stelică Neamțu, în 23 iulie 2018, Directoratul CE Oltenia a emis decizii cu privire la constituirea, la nivelul fiecărei sucursale energetice şi exploatări miniere, a unor comisii pentru reevaluarea şi reanalizarea din punct de vedere tehnic a tuturor instalaţiilor, în vederea identificării eventualelor neconformităţi, pentru asigurarea securităţii şi siguranţei locurilor de muncă ale salariaţilor.
Comisii, rapoarte, concluzii mai fuseseră efectuate de-a lungul anilor, însă acestea nu au fost niciodată materializate, ci au completat tomurile de maculatură de la CEO.
În acest caz, cheia era chiar la cel care conducea, la acea vreme, Departamentul de Prevenire, Protecție și Securitate în Muncă, Daniel Burlan, care cunoștea bine cum stătea treaba cu acea ”instalație”, doar făcea parte din lotul de specialiști care o inventase. Și ca să vedeți eficiența acelei comisii, Burlan a fost promovat, patru luni mai târziu, în Directoratul CEO, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.
Practic, verificările au constat în modul în care au fost duse la îndeplinire măsurile de remediere stabilite printr-un raport al unei alte comisii, întocmit cu ceva vreme în urmă. Documentul scotea la iveală deficiente majore la punerea în practică a brevetelor de la Halda 2 Roșia cu privire la siguranța utilizării acestora în procesul de producție. Trebuie spus că, în cadrul acestei Halde funcționa un flux tehnologic care nu avea prevăzut sistem de frânare în caz de urgență, contrar unor normative interne, în care se precizează clar obligativitatea existenței acestui sistem de frânare.
Cu toate acestea, comisia recomanda conducerii Carierei Roșia să decidă singuri în ce sistem de lucru să funcționeze cu acest flux tehnologic, adică în sistem de viteză variabilă, pentru care exista acel brevet de invenție sau în sistemul de funcționare clasic, fără să aplice invenția.
Mărturia lui Ciurel
Din acea comisie care a redactat raportul ce releva proiectarea și montarea defectuoasă a acelui sistem de frânare făceau parte, printre alții, și doi deţinători ai brevetului, inclusiv Daniel Burlan.
Aceștia nu puteau consemna altceva în raport din cauză că, la momentul punerii în operă a acestuia a fost prezent și managerul CEO din acea vreme, Laurențiu Ciurel, care a detaliat public, ulterior, situația.
”La un moment dat mi se spune că se pregătește un tun de vreo 5 milioane de euro în cariera Rosia. O modernizare bazata pe un brevet al unor angajați: modernizare transportor cu viteză variabilă în funcție de încarcare. Când am văzut numele inventatorilor, Burlan, Racea, Mezinca, Simeria, Scorțariu, a fost clar. Acolo munca era împărtiță. Scorțariu era interfața cu OSIM, Racea se ocupa de confirmările și recomandările de la mediul Universitar Petrosani, fiecare se ocupa de uns o rotiță, Burlan confirma la sfârșit, că „da dom’le, e bună invenția mea, uite a crescut producția cu 31,453% și a scăzut consumul de energie cu 11,237%”. Simerea, singurul profesionist din gașcă, era folosit să închidă gura, cu explicații tehnice, ălora care s-ar fi prins că e doar o excrocherie. În opinia mea, clar GRUP INFRACȚIONAL.
Contractul a fost câștigat de o firmă de garsonieră din Craiova (!), cu 3-4 angajați. Parcă la vreo 16-17 milioane de lei. L-a subcontractat la alta din Gorj, cred că e vorba de Marsat. Eu când am venit director, erau contractul și hârtiile gata. Peste câteva luni când să se facă recepția m-am urcat în mașină și m-am dus și eu să asist. Așa, fără să anunț pe nimeni. M-am proțăpit lângă bandă. Bineînțeles că nu a mers. Dacă nu mă duceam se semna sigur recepția. A ieșit scandalul de pe lume. Unul din membrii comisiei a venit să-mi spună toată tărășenia, a dat în gât totul. Am trimis toată tărășenia la organe din nou. Apoi am fost revocat. Imediat Ciobotărică a făcut plata, chiar cu recepția nefăcută!!! Pe cel din comisie care nu semna, în urma unui simulacru de examen, l-au mutat în altă carieră. De la organ, nici o veste în doi ani.
Până când, la banda respectivă, modernizată, reinventată, a murit un om, în urma unui accident de muncă. Toți spun în carieră că omul a murit datorită unei improvizații, nefuncționării sistemului de frânare, improvizație impusă de Burlan. Nu cred că cercetează cineva. Case closed! Sindicatul, mut”, a scris Ciurel pe blogul său.
Afacerea
În octombrie 2012, practice în ultimele zile ale lui Daniel Burlan în funcția de director adjunct al Diviziei Miniere a CEO, contractul denumit ”Achiziție și montare sisteme de viteză variabilă în funcție de încărcare, cu acționare directă pe halda 2 - Cariera Roșia” a fost atribuit firmei Romdata AQ SRL din Craiova, singura care a depus ofertă, pentru suma de 12.831.500 de lei, adică aproximativ 3 milioane de euro, la acea dată, termenul de finalizare a lucrării fiind 31 decembrie 2013.
Lucrările aveau ca scop implementarea brevetului de invenție intitulat “banda cu viteză variabilă în funcție de încărcare“ ai cărui autori sunt cei enumerați de Ciurel.
O expertiză tehnică, dispusă în cadrul unui proces prin care deținătorii brevetului au acționat în judecată CE Oltenia pentru drepturi de autor, a concluzionat că „Atunci când capacitatea de transport și evident de excavare este diminuată definitiv cu 18% , în niciun fel nu se mai poate pune în discuție că lucrările de investiții ar fi contribuit la creșterea eficienței economice a EMC Roșia și astfel pretențiile reclamanților nu se pot justifica în obținerea de drepturi de autor din folosirea brevetului”.
În loc de epilog
Potrivit surselor citate, în urma unei analize a tuturor informațiilor rezultate în decurs ultimilor ani, prin intermediul mai multor acte de control, există suspiciuni că persoane din conducerea CE Oltenia au tergiversat informarea organelor judiciare în vederea derulării unei anchete care să stabilească dacă au fost afectate interesele economice ale companiei și dacă resursele financiare ale acesteia au fost cheltuite în mod judicios.
Acum, cu Daniel Burlan ca președinte al Directoratului CEO, e și mai puțin probabil ca cineva să aibă curajul să sesizeze procurorii.
Recomandă acest articol:
25.02.2020. 10:35
Comentarii
Acest articol n-are nici un comentariu.
Lasă un comentariu
Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.
* = câmp obligatoriu