O ANATEMĂ CARE SE ABATE ASUPRA INSTTITUŢIEI ŞCOLII!
prof. Vasile Gogonea
În mod paradoxal, un examen care ar trebui să însemne un moment deosebit în viaţa tinerilor şi în desfăşurarea procesului instructiv-educativ, aşa cum este bacalaureatul, s-a transformat, din păcate, într-un prilej nefericit de a întina şi de a compromite instituţia şcolii, de a împroşca zidurile unei clădiri sacre şi de a le transforma într-un maidan al trocului de două parale, într-un spaţiu al neîncrederii şi al suspiciunii, într-un cuvânt, într-o tarabă care face deliciul presei de scandal şi care compromite însăşi ideea de educaţie! Cine se face vinovat de toată sarabanda aceasta de împroşcări cu acuze de fraudare şi cu tentaţii de telenovelă care completează dosarele anchetatorilor? Indiscutabil, diriguitorii învăţământului, de sus până jos, dar mai ales de acolo, de la cap, de unde peştele capătă miros de baltă politicianistă, de amatorism şi de incompetenţă managerială în domeniul educaţional, mai ales atunci când ministrul Cristian Adomniţei, apreciază cu atâta cinism şi cu o tentă de cabaret suburban, că bacalaureatul de anul acesta a fost cel mai bine organizat din istoria post-decembristă a României, iar incidentele nu reprezintă decât o “sabotare premeditată cu imixtiune politică”, dar cu parfum de bordel, am putea să completăm, în care verbul “a cataloga”, nu are nimic de-a face cu deschiderea solemnă a catalogului!
Ministrul Adomniţei a precizat că este pentru prima dată când mulţi dintre participanţii la examen, elevi şi profesori, care s-au comportat neadecvat, au fost sau urmează a fi sancţionaţi, şi a explicat că este pentru prima dată când au fost luate măsuri fără precedent la examenul de bacalaureat. Astfel, 268 de elevi au fost eliminaţi din examen, pentru că au fost prinşi copiind sau încercând să copieze şi 98 de profesori au fost şi ei scoşi din examen, pentru că au fost surprinşi dând răspunsuri elevilor, a mai spus Adomniţei, precizând că cei care au ales să se “mânjească” pentru bani, vor fi sancţionaţi. Zis şi făcut, am spune noi, sau punct ochit, punct lovit, ar spune diriguitorii competiţiilor sportive, dar dacă onorabilul ministru spune că “până acum n-am ieşit public pentru că nu am vrut să marşez la isteria generală creată în jurul bacalaureatului. Am preferat să ne lăsăm călcaţi în picioare şi să găsim cele mai bune soluţii pentru a-i elimina pe cei care au încercat să fraudeze examenul. De acum încolo vom răspunde la orice atac nefondat îndreptat împotriva Ministerului şi a celor care-şi fac treaba”, în cadrul conferinţei de presă în care a prezentat rezultatele finale de la bacalaureat, acest lucru înseamnă că problema cu…”mânjitul” seamănă cumva cu ideea pe care am enunţat-o anterior, despre pereţii împroşcaţi cu noroi din faţa şcolii sau cu incinta unei amărâte de şcoli dintr-un sat gorjean! La rândul său, cu dezinvoltura zglobie a funcţionarei paraşutate politic în Cabinetul doi al educaţiei, “ministreasa” Svetlana Preoteasa, preşedintele comisiei naţionale de Bacalaureat, a declarat, în conferinţa de presă, că la bacalaureat au participat 72.951 de profesori şi doar puţini sunt cei suspectaţi de fapte de corupţie, deoarece înainte de intrarea în examen, peste 1.200 de profesori au declarat pe proprie răspundere, că nu sunt implicaţi în realizarea culegerilor privind rezolvarea subiectelor de la bacalaureat! “Feri, Doamne, şî păză”, ar spune ardeleanul, din moment ce năbădăioasa diriguitoare declară ritos: “Nu am să-mi reproşez absolut nimic, bacul a fost isterizat fiind an electoral, nu există diferenţe mari între judeţe, iar acolo unde există, ele vor fi analizate”, înşirând propoziţii fără înţeles, aşa cum îi este felul, pentru ca la rândul său, directorul general pentru învăţământul preuniversitar, Liliana Preoteasa, să spună că examenul de bacalaureat a fost cel mai greu de organizat din ultimii 11 ani, întrucât a fost cel mai mare număr de elevi, din moment ce au existat două generaţii de elevi care au terminat şi au fost două tipuri de subiecte: o dată pentru promoţia 2008, învăţământ de zi, şi altele pentru promoţiile anterioare, pentru învăţământul seral şi fără frecvenţă şi pentru seminariile teologice”, de parcă funcţionarii ruginiţi din ministerul de resort ar fi plonjat “incognito” în birourile confortabile de pe strada G-ral Berthelot, şi n-ar fi avut legătură cu tot ceea ce se întâmplă în teritoriu! Vorbe, vorbe fără noimă, cum s-ar spune, sau, dacă mi-este îngăduită inovaţia lingvitică, un fel de vorbe fără…noi, mă, oameni buni, cum ar spune d-l numărător de stele de pe steagul Uniunii Europene, Ministrul “Adormiţei”, cum a fost şi este gratulat în limbajul presei, dar, pe care eu l-aş numi un fel de Pristanda al vremilor noastre!
Oricum, se poate spune, orice s-ar perora cu limbaj de declaraţie oficială sau cu dorinţă de disculpare, că există două înţelesuri, suficient de diferite pentru a ne da serios de gândit şi a ne îngrijora, când analizăm examenul de bacalaureat al anului 2008. Fie, să tragem concluzia îngrijorătoare şi oripilantă că că elevii absolvenţi de liceu, nu dau nici două parale pe acest examen, fiindcă nici măcar nu s-au străduit să copieze, fie, unii dintre candidaţi au ajuns atât de proşti, încât nici să copieze nu mai sunt în stare. Desigur, cea de-a treia variantă convertită într-o posibilă explicaţie a paradoxurilor reflectate de rezultatele examenului, potrivit căreia am putea vedea palide semne că ne-am reveni, pare atât de stranie şi de departe de realităţile de zi cu zi ale învăţământului românesc, deoarece, numai optimiştii incurabili ar putea s-o ia în serios, iar în ţara pe care-o ştim cu toţii, Ţara lui Papură-Vodă, cum glăsuiesc unii, în care totul se cumpără şi totul e de vânzare, a crede că sunt şi oameni cinstiţi, te poate transforma într-un Sfânt Petru la Poarta Raiului! Dacă spunem că rezultatele bacalaureatului ne arată că elevii nu mai cred în acest examen, desigur, aceasta nu înseamnă că nu-şi doresc să-l şi promoveze cu brio, cu agape înecate în bere şi cu destrăbălări ieşite din comun. La capătul acestei promovări cu cântec, stă un petic de diplomă filigranat, care îi va da posesorului garanţia unui loc de muncă, şi nu va conta prea mult ceea ce ştie el să facă în mod concret sau cum înţelege societatea confuză şi lumea globalizată în care trăieşte, cu tot ceea ce se întâmplă în jurul său, deoarece contează că a absolvit cu diplomă, o şcoală, iar dacă şcoala aceea a fost de elită ori a fost una de periferie instructiv-educativă, desigur, acest lucru n-are importanţă şi este irelevant! S-ar părea că, pentru a stabili cât de corect au fost notate lucrările la examen, Ministerul Educaţiei a decis recorectarea prin sondaj a unor lucrări din primele 10 judeţe cu promovabilitatea cea mai mare şi din ultimele 10 judeţe cu promovabilitatea cea mai scăzută. În câteva judeţe, şapte la număr, procentul de promovabilitate este sub 60%, iar în aceste cazuri, dar şi în cele în care promovabilitatea este peste 90% (mai puţine decât anul trecut), există o polarizare extremă: elevii şcolilor de elită au obţinut note bune, iar elevii şcolilor din mediul rural, fie au picat pe capete (în judeţele aflate sub 60%), fie au redus cu 2,3 % triumfalistul şi superoptimistul 100%. Nu pot încheia, fără să reflectez cu multă luare aminte la declaraţia d-lui Neculai Stanciu, primul director de liceu din ţară care şi-a dat demisia din cauza rezultatelor foarte slabe obţinute de elevi la bacalaureat, atunci când spune: „Eu sunt vinovat pentru sistemul ticăloşit, pentru că profesorii nu şi-au făcut treaba, pentru că elevii nu au învăţat, crezând că se poate copia”, din cauză că doar 3 din 114 elevi au promovat examenul, ceea ce aminteşte de adevărul din gura …păcătosului, poate, ca o anatemă care se abate asupra instituţiei şcolii!
Cu promisiunea că vom reveni asupra temei bac-ului, ca şi aspra ideii de examen în şcoala românească, pentru că urmează, în curând, marele examen pentru titularizarea dascălilor, am putea trage o concluzie firească: dacă examenul ar fi fost important pentru elevii absolvenţi, s-ar fi străduit să înveţe, nicidecum să copieze!
Recomandă acest articol:
21.07.2008. 07:22
Comentarii
Adevarul doare.Adevarul in scolile din Pades este doar cel care il vrea acest director sau cel pe care il impune cu presiuni .Felicitari pentru articol
Lasă un comentariu
Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.
* = câmp obligatoriu