Prima pagină ·
Investigatii · Regele asfaltului, Berna, va arunca în aer muntele Tolanu de la Rânca
Recomandă acest articol:
Regele asfaltului, Berna, va arunca în aer muntele Tolanu de la Rânca
Theodor Berna, fost consilier al preşedintelui Traian Băsescu pe vremea când acesta era primar al Bucureştiului, actualmente om de afaceri putred de bogat de pe urma afacerilor cu statul, îşi deschide front de lucru în Oltenia după ce a câştigat un contract de peste 148 de milioane de lei pentru întreţinerea drumurilor, în zonă, până în 2014. Cu o avere estimată la 60 de milioane de euro, Berna vrea tot mai mult, motiv pentru care a găsit o nouă oportunitate de afaceri la Novaci unde va deschide o carieră de granit, la 3 km de staţiunea montană Rânca. Pe lângă incovenientele care vor decurge din acest lucru, inclusiv faptul că transportul se va face pe Transalpina, şosea recent asfaltată, cele 45 ha, pe care va funcţiona cariera, se află incluse în reţeaua Natura 2000, adică fac parte dintr-o arie aflată într-un program european de protejare datorită florei şi faunei aflate aici.
Carieră de granit în mijlocul unei arii protejate
SC Tehnologica Radion SRL - firma cu ajutorul căreia Theodor Barna a intrat în celebrul Top Forbes, după ce a câştigat sute de milioane de euro de pe urma contractelor încheiate cu diverse instituţii publice că, deh, a rămas un apropiat al preşedintelui Băsescu şi l-a avut la un moment dat asociat şi pe fostul ministru de interne Vasile Blaga - a devenit, la începutul lunii mai a.c., titulara contractului de întreţinere multianuală iarnă-vară pe drumurile aflate în subordinea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, Secţia de Drumuri Naţionale Craiova. Contractul se va derula până în 2014, are o valoare de 148 de milioane de lei, adică aproape 1.500 de miliarde de lei vechi, şi presupune lucrări de întreţinere, marcaje rutiere, servicii de pază şi curăţenie stradală şi de dezăpezire.
Cunoscut la nivel de Bucureşti ca unul dintre „regii asfaltului”, Barna a simţit că în Oltenia poate face mai mult decât să deszăpezească şoselele pentru 148 de milioane de lei, aşa că s-a gândit să-şi asigure materialele pentru întreţinerea drumurilor dintr-o carieră proprie pe care vrea să o deschidă în muntele Tolanu – Novaci.
Regele asfaltului a concesionat de la Obştea Berceşti-Vlădoi, pe o perioadă de 49 de ani, 45 ha unde va exploata şi prelucra granit, la doar 3 km de staţiunea Rânca. Transportul, asigurat de către maşini de mare tonaj, se va face pe şoseaua Transalpina, şoseaua care a fost asfaltată recent şi care face legătura între Gorj şi Alba. Pe lângă faptul că asfaltul va fi distrus de către traficul greu care se va desfăşura asiduu aici, lucru care ar putea să fie totuşi în favoarea lui Berna pentru că s-ar putea ocupa de reasfaltarea lui, zona în care va funcţiona cariera de granit face parte din Programul Natura 2000, un program european ce cuprinde arii protejate şi care are ca obiectiv conservarea habitatelor naturale, a florei şi a faunei sălbatice. Acest lucru însă n-a împiedicat Consiliul Local Novaci să emită certificat de urbanism şi nici Agenţia de Protecţia Mediului Gorj să emită aviz de mediu.
„SC Tehnologica va exploata în spatele Releului tv Cerbu”
Ion Manta, viceprimarul oraşului Novaci, se gândeşte cu satisfacţie la banii pe care-i va aduce această investiţie la bugetul de stat nimic altceva nemafiind important: ”E benefică pentru noi investiţia asta pentru că aduce bani la buget.” Abia după ce a fost întrebat dacă transportul pe Transalpina nu va distruge drumul, viceprimarul s-a gândit să precizeze că: „Sunt şi inconveniente pentru că vor face transportul pe Transalpina. De fapt a fost o condiţie să aibă acces la drumul naţional”. În privinţa ariei protejate de Programul Natura
2000 lui Manta îi pasă şi mai puţin susţinând că: „Nu sunt probleme cu Natura 2000 pentru că Tehnoligica Radion va exploata în spatele releului tv Cerbu. Chiar dacă muntele Tolanu face parte din Natura 2000 nu va fi afectat mediu. Până la urmă cei de Agenţia de Protecţia Mediului decid dacă le avizează sau nu”.
Cei care au avizat Planul Urbanistic Zonal, întocmit pentru acest proiect la solicitarea APM, sunt siguri că „activitatea se va desfăşura fără afectarea factorilor de mediu peste limitele permise de normativele în vigoare. Elementele de floră şi faună specifice ariei protejate SCI-Ro 00128 Nordul Gorjului de Est din reţeaua Natura 2000 nu sunt afectate de exploatarea granitului, exploatare desfăşurată în condiţiile respectării prevederilor legale şi a celor prezentate în studiul de impact asupra mediului mai sus menţionat” şi sunt interesaţi mai mult de profitul pe care-l va face firma în urma exploatării de la Rânca. Până la deschiderea frontului de lucru la Rânca mai sunt puţini paşi de făcut, după întocmirea documentaţiei tehnice. Primăria Novaci urmează să elibereze o autorizaţie în acest sens.
APM nu se opune
Cei de la protecţia mediului sunt însă şi mai puţin interesaţi de ce ar putea să facă din muntele Tolanu o carieră de exploatare şi prelucrare granit. Agenţia a anunţat public intenţia de a emite aviz de mediu SC Tehnoligica Radion SRL, nimeni nu a avut nimic de comentat asupra acestui aspect aşa că nu există niciun impediment în emiterea acestuia. Cristina Merfu, purtător de cuvânt al agenţiei a declarat sec: „ Au fost urmate toate etapele şi nu au existat obiecţii din partea cetăţenilor sau a autorităţilor. Proiectul putea fi consultat până ieri la sediul APM”. Cu alte cuvinte APM-ul nu se poate autosesiza într-un astfel de caz, trebuie să existe cineva care să-i tragă de mânecă, iar dacă nu există cu atât mai bine.
Totuşi, specialiştii APM nu au avut nimic de comentat nici în ceea ce priveşte modul de exploatare folosit de firma magnatului Berna. Astfel, staţiunea Rânca, se va afla „sub asediu”, 16 ore în fiecare zi, pentru că Tehnologica Radion va folosi explozivi pentru deschiderea frontului de lucru.
Şeful serviciului Salvamont Gorj, Sabin Cornoiu, crede că turismul nu va fi afectat în zonă pentru că impactul vizual cu viitoarea carieră e minim. „Probabil că iarna, atunci când e sezon la Rânca, nu se va exploata, iar vara turiştii vor auzi din când în când câte o bubuitută, însă impactul vizual cu acel loc va fi minim avân în vedere distanţa până în staţiune”, spune Cornoiu. Şeful Salvamont Gorj a declarat că probabil autorităţile au făcut o evaluare a situaţiei şi au gândit amplasarea viitoarei cariere ca o alternativă economică la potenţialul turistic al zonei.
Neli Matei
Recomandă acest articol:
01.08.2011. 08:35
Comentarii
Solutia Breivik
Lasă un comentariu
Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.
* = câmp obligatoriu