DAR, “LOCUIREA” ÎNSEAMNĂ ŞI A EDUCA SENTIMENTULUI RELIGIOS? - Opinii - Scandal de Gorj

Sumar articole:
Inconştienţă sau indolenţă? Amicul spaniol al unui primar din Gorj a băgat spaima într-o comună întreagă! Angajații primăriei îngrijoraţi de teama infectării cu COVID-19!

Paraschiv s-a prins în FLAGRANT: ”Sunt venite opt autobuze. Licitația va fi organizată săptămâna viitoare”(?!). Transloc va închiria autobuze, vechi de 20 de ani, de la partenerul de afaceri al directorului

La Muzeul Național Brâncuși din Târgu-Jiu nici frica nu mai păzește pepenii! Managerul, pasibil de un nou dosar penal pentru neglijență în serviciu !

Iată cine este candidatul propus de PNL la funcția de președinte al Consiliului Județean Gorj! Deputatul Vîlceanu l-a descris la Tv Sud!

E GATA! Burlan se pregătește să salveze CEO: a înființat un post de director, cu dedicație, pentru amicul său pesedist Tatomir!

Alee penală! Șef din Direcția de Patrimoniu Târgu-Jiu și șefii Edilitara, cercetați pentru abuz în serviciu

Răspuns halucinant al directorului Corpului de Control din MEC, la un an de la verificarea făcută la IȘJ Gorj

Noul director al Minprest are, cel puțin, un schelet în dulap! Vișan, implicat în afacerea ”Molozul”, pe când conducea firma Polaris!

Fratele administratorului public al Primăriei Novaci a construit fără autorizație?! Un stâlp de curent, în mijlocul clădirii

Corpul de Control al ministrului Educației, o săptămână în Gorj! Raport și o nouă verificare de fond

Două familii din Albeni, în carantină la domiciliu, una în autoizolare! Primarul acoperă carantinații dar le-a aprobat 10.000 de lei pentru hrană

Omul lui Weber, înlocuit cu amicul lui Leuștean! Iată cine va conduce RAR Gorj, după demiterea lui Predescu!

Inculpat pentru fals intelectual, director adjunct la Minprest! Țintește locul lui Giorgi

PSD a pierdu un primar cu trei mandate! Edilul de la Licurici, noul veterinar-șef de la Hurezani

Și mătura e PSD! Nevastă de primar, angajată femeie de serviciu la SE Turceni

”Invenția” care a omorât un om! Afacerea de 3 milioane de euro despre care președintele Directoratului CEO, Daniel Burlan, își dorește să nu afle procurorii!

Camera de Conturi Gorj demarează control la Primăria Târgu-Jiu în urma executării judecătorești a primarului Romanescu

Vezi care sunt cei mai bine plătiți lideri de sindicat din CEO! Marciuc, miliardar din tranzacții imobiliare!

Trei pretendenți, pentru funcția de șef la Cariera Lupoaia! Un CFL-ist, promovat inginer-șef Energetic

Jaf în banii publici! Sporuri și salarii ilegale, la primăriile din Gorj! TREI primari au încasat, NELEGAL, spor de dificultate și condiții vătămătoare

Doi dintr-o lovitură! Romanescu a intrat în februarie fără doi consilieri personali

Încasări de sute de mii de lei din show-uri erotice. Soții Feroiu, inculpați în dosarul ”Videochat la saloanele de înfrumusețare”, primeau banii din SUA

ȘOC! Primar PSD, acuzat că i-a făcut propuneri indecente unui consilier local: ,,Eu te-am pus la masă și tu te-ai dat la mine!”

CEO vinde curent! În curtea Carierei Roșiuța se comercializează PORTOCALE

Cadou de la șefu’ Romanescu! ,,Primăreasa” Nodea, promovată șefă la Informații în Primăria Târgu-Jiu!

Burlan, ”specialistul” în fumigene al lui Vîlceanu, la conducerea CE Oltenia! Noul președinte al Directoratului, cercetat de procurori pentru o DELAPIDARE de peste 500.000 de euro, în dosarul ”Masa caldă”

Administratorul unui salon de înfrumusețare, antreprenorul de succes al PNL din Consiliul de Supraveghere al CEO. Firmele lui Popescu, contracte de milioane cu instituții publice

Noul inspector școlar adjunct, chiulangiu pe bani publici! Profu’ de mate, acoperit de șefa Cochină

”Primărița” Nodea, conectată, prin dispoziții succesive ale lui Marcel Romanescu, la toate proiectele din care se încasează vârtos!

Dosarul ,,Videochat”, finalizat de procurori! Doi soți celebrii în Târgu-Jiu, inculpați pentru evaziune fiscală

Surprize! Scaunul lui Capotă la SJU Târgu-Jiu, disputat între Tătaru și Vienescu

Monede de aur, oseminte și tunele, depistate în urma săpăturilor de la Mănăstirea Tismana! Constructorul, bine plătit dar în insolvență

Cuibul ”asistaților social”! Soția consilierului personal al primarului Romanescu și ex-consilierul Săvoiu, angajați la Transloc. Consilierul liberal Paraschiv, INCOMPATIBIL?!

Senatorul Cârciumaru, audiat la Parchetul Înaltei Curți în dosarul busturilor! A scăpat de acuze pentru că s-au prescris, alți funcționari publici urmăriți penal

Penitenciarul Târgu-Jiu se zgârcește la banii statului ca le cei de lumânări! Fostul preotul capelan, plătit eșalonat

Substituire de identitate pentru a-i face rău, indirect, directorului Dorin Tașcău și profesoarei Maria Cochină, de la CNTV! Reclamație dublă, la IPJ Gorj

Ciurel a activat morișca intereselor și vrea să-și propulseze omul în Consiliul de Supraveghere al CEO. Eftenoiu, liantul cercului de influență!


Arhiva
20132012
2011201020092008
2007200620052004
arhivă compactă
Prima pagină · Opinii · DAR, “LOCUIREA” ÎNSEAMNĂ ŞI A EDUCA SENTIMENTULUI RELIGIOS?

DAR, “LOCUIREA” ÎNSEAMNĂ ŞI A EDUCA SENTIMENTULUI RELIGIOS?

Poate surprinde pe unii abordarea unei asemenea teme, dar, personal, consider că educaţia sentimentului religios reprezintă acea acţiune formativă deliberată, derulată în instituţiile şcolare, ce are ca obiectiv informarea, culturalizarea şi modelarea personalităţii umane în conformitate cu valorile religioase. Aceasta are un caracter unitar, la nivelul întregii ţări, prin cadrul normativ stipulat de ministerul de resort, prin conţinuturile propuse şi prin dispozitivul didactic adiacent, propus prin norme juridice, programe şcolare unitare, strategii didactice performate de cadre anume pregătite pentru aşa ceva, numindu-I aici pe profesorii de religie. Conţinuturile de învăţat sunt centrate pe religia de bază a elevilor, dar, cu numeroase deschideri istorice, interdisciplinare şi interconfesionale. Educaţia religioasă are un caracter obligatoriu/opţional/facultativ pe anumite trepte de învăţământ, reglarea făcându-se explicit prin anumite norme sau legi.

Se cunoaşte că Biserica Ortodoxă Română, atât la nivel central, cât şi local, derulează numeroase proiecte şi programe pastoral-misionare, social-filantropice şi spiritual-educaţionale destinate susţinerii educaţiei sentimentului religios, deoarece, în ultimii ani, s-a acordat o atenţie specială problemelor cu care se confruntă educaţia religioasă, într-un context secularizat manifestat prin sărăcie, avorturi, violenţa domestică, abandonul şcolar, copii ai străzii, dispariţia copiilor, şomaj, imigraţie, fiind căutate soluţii prin organizarea de conferinţe internaţionale, seminarii, colocvii, dezbateri în eparhii şi şcolile teologice şi abordarea acestei teme în pastorale, predici, cateheze şi presa bisericească. În esenţă, catehizarea reprezintă acea acţiune formativă, derulată în cadrul bisericii de către personalul de cult sau laici instruiţi, şi are ca obiectiv introducerea metodică a credincioşilor de toate vârstele în tainele credinţei, prin cunoaşterea, punerea în situaţie şi profesarea efectivă a valorilor unei confesiuni. Ea reprezintă o iniţiere sistematică într-o credinţă anume, prin prezentarea specificităţii ei dogmatice, liturgice şi morale, deoarece este exercitată de către preot, sacerdot, în perspectiva aderării la credinţă şi a unei evanghelizări explicite. Ea se poate manifesta şi ocazional, când circumstanţele o impun, fie a botezării, în cazul persoanelor de altă religie, confesiune, fie a aprofundării învăţăturilor de credinţă, dar, în mod concret, conţinuturile valorice care se transmit în cateheză sunt diverse, plurale, în funcţie de specificitatea credinţei, particularităţile publicului, ale spaţiului comunitar, având în vedere premisa că în ultima instanţă, cateheza nu are un caracter neutral faţă de formaţiunea religioasă pe care o reprezintă, ci unul vizibil apologetic şi misionar.
Dacă educaţia religioasă pune accentul pe cunoaşterea cadrului de valori religioase, acestea fiind axate pe determinarea unui sens al existenţei, cateheza pune accentul pe stimularea credinţei, pe formarea şi difuziunea comportamentelor religioase şi pe evanghelizarea persoanelor. În ceea ce priveşte viaţa spirituală, noi ne bazăm pe credinţă, ca o temelie a vieţii spirituale. Educaţia sentimentului religios ne învaţă că nimic nu este cu putinţă, fără credinţă, cu atât mai mult cu cât în epistola către Evrei, Domnul Hristos a zis: „De nu veţi crede cine sunt, în păcatele voastre veţi muri. Iar cel ce va crede şi se va boteza, se va mântui, iar cel ce nu va crede, se va osândi“. Aşadar, credinţa în Dumnezeu este începutul vieţii spirituale, iar întrebarea cea dintâi la care omul trebuie să răspundă este: „Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?“. Întrebarea aceasta a pus-o Domnul Hristos unui om oarecare, care de fapt a şi “văzut” puterea lui Dumnezeu, prin aceea că Domnul Hristos i-a dat vedere. L-a întrebat Domnul Hristos: „crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?“ Orbul a zis: „dar cine eşti, Doamne, ca să cred?“. Domnul Hristos i-a răspuns: „Cel ce vorbeşte cu tine“. Şi atunci el a zis: „Cred, Doamne“ şi s-a închinat Domnului Hristos. Credinţa trebuie să fie lucrătoare în închinare, cum a fost a acelui orb, lucrătoare în iubire, pentru a fi o credinţă adevărată!
Stimaţi cititori, fie că ne place sau nu, trebuie să recunoaştem că trăim în „satul mondial“, profeţit în anii ’60 de filosoful Marshall McLuhan, iar dezvoltarea uluitoare a tehnologiei informaţiei, apariţia computerului personal şi a internetului au condus la anularea distanţelor de pe harta planetei. Astăzi, oricine poate recepţiona cu o antenă-satelit orice canal de televiziune de pe planetă sau poate lua legătura cu orice persoană, prin telefon mobil sau prin „net“, iar în acest fel, a devenit deja un loc comun ca în orice familie să găsim un televizor care primeşte semnal prin „cablu“, plus internet şi telefonie. E adevărat că unele dintre ţările mai puţin dezvoltate au un ritm mai lent de cuplare la „satul global“, la fel şi comunităţile mai sărace din ţări care înregistrează ritmuri alerte de dezvoltare, cum este şi România, dar, se constată de la o zi la alta, că în pofida crizei economice, majoritatea românilor au televizor cu „cablu“, telefon mobil şi computer legat la internet.
Probabil că în ultimele două decenii, mulţi dintre noi ne-am recuperat sentimentul românesc al fiinţei, dar, încă mai este de lucrat la sentimentul religios al fiinţei, unde se înregistrează unele lipsuri. Cred că mulţi oameni, mai ales tineri, vorbesc despre Biserică, despre credincioşi şi despre preoţi, dar nu sunt în stare să conceapă o relaţie vie, autentică a credinciosului cu preotul şi cu Dumnezeu, pentru că îşi imaginează o Biserică şi o relaţie după chipul lor, privit prea puţin şi în oglinda sufletului. Nimic nu poate să treacă, în vâltoarea unor asemenea analize, de o faţadă falsă, de o pioşenie doar afişată, de jocul unor interese meschine, deoarece, după impresia lor, dincolo de interese oculte, de malversaţiuni închipuite, de intenţii de control al puterii, nu mai există nimic. Dar, oameni buni, oricât de tentantă şi de la îndemână ar fi o asemenea reacţie de respingere, totuşi, stigmatizarea lor nu este deloc în duhul iertării şi al iubirii ortodoxe. Ar trebui să îi vedem pe asemenea oameni, noi, cei ce ne străduim să ducem o viaţă ortodoxă, ca fiind incapabili încă de bine, dacă în sufletul lor încă nu s-a sălăşluit învăţătura cea bună a lui Hristos. În loc să îi condamnăm de pe acum la chinurile iadului, ar trebui să îi vedem în neputinţa lor de a recunoaşte binele şi să avem câte un gând bun pentru ei în rugăciunile noastre. Poate că astfel de oameni, care emit analize primite cu destul interes în anumite cercuri, nu concep că ar putea exista o realitate a Duhului, mai adâncă decât noi înşine, că Biserica se dovedeşte, în ciuda unor inevitabile scăpări omeneşti, păstrătoarea unui Adevăr care ne transcende, dar ne poate şi îndumnezei ca fiinţe trăitoare pe pământ. Ştim prea bine că avem nevoie cu toţii de o locuinţă, de un sălaş, iar, în ultimă instanţă, oricât de expansivi sau de risipiţi am fi, resimţim la un moment dat nevoia unei retrageri, a unei însingurări în interiorul unui spaţiu care este doar al nostru. Înainte de a explora lumea dinafară, trebuie să-ţi cunoşti lumea dinăuntru, pentru că înainte de-a te aventura în exterior, trebuie să preguşti cum trebuie sălaşul tău, pentru că vei purta în afară ceea ce dobândeşti înlăuntru. Experienţa relaţională învăţată în acest mediu o vei potenţa numai atunci când eşti pus să acţionezi pe o scară socială mai largă, mai ales dacă locuirea este un mod propriu al omului de a-şi apropria viaţa şi a se integra în cosmos. După Heidegger, “locuirea” reflectă modul cum noi, oamenii, suntem pe pământ, iar, „a fi om, spune filosoful german, înseamnă a fi muritor, pe pământ, adică a locui“, chiar dacă unii confundă locuirea cu “înlocuirea”, pretinzând că locuirea se naşte o dată cu raporturile întreţinute cu evenimentele lumii, cu lucrurile, cu semenii.
Având la bază un sentiment religios profund, locuirea are un caracter dual, presupunând atât dimensiuni reale, cât şi imaginare, iar pentru mine, ca om, e clar că sunt aici, dar aş vrea să mai fiu şi dincolo, iar credinţa mea presupune un joc permanent dintre interioritate şi exterioritate, dintre imanenţă şi transcendenţă, câtă vreme mă mişc într-un perimetru de obiecte, dar nădăjduiesc şi la altele. Mereu, mă folosesc de ceea ce am, dar sper şi la alte achiziţii, iar credinţa mă ajută să mă împac acum cu ceea ce sunt, deşi nutresc şi spre zări mai înalte!
VA URMA


Recomandă acest articol:
facebook twitter myspace google stumbleupon reddit digg

  01.06.2009. 04:25

Comentarii

Acest articol n-are nici un comentariu.

Lasă un comentariu

Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.

* = câmp obligatoriu

:

: