CRED, CĂ A EDUCA ÎNSEAMNĂ ŞI A STIMULA O FIINŢĂ CREATIVĂ! - Opinii - Scandal de Gorj

Sumar articole:
Inconştienţă sau indolenţă? Amicul spaniol al unui primar din Gorj a băgat spaima într-o comună întreagă! Angajații primăriei îngrijoraţi de teama infectării cu COVID-19!

Paraschiv s-a prins în FLAGRANT: ”Sunt venite opt autobuze. Licitația va fi organizată săptămâna viitoare”(?!). Transloc va închiria autobuze, vechi de 20 de ani, de la partenerul de afaceri al directorului

La Muzeul Național Brâncuși din Târgu-Jiu nici frica nu mai păzește pepenii! Managerul, pasibil de un nou dosar penal pentru neglijență în serviciu !

Iată cine este candidatul propus de PNL la funcția de președinte al Consiliului Județean Gorj! Deputatul Vîlceanu l-a descris la Tv Sud!

E GATA! Burlan se pregătește să salveze CEO: a înființat un post de director, cu dedicație, pentru amicul său pesedist Tatomir!

Alee penală! Șef din Direcția de Patrimoniu Târgu-Jiu și șefii Edilitara, cercetați pentru abuz în serviciu

Răspuns halucinant al directorului Corpului de Control din MEC, la un an de la verificarea făcută la IȘJ Gorj

Noul director al Minprest are, cel puțin, un schelet în dulap! Vișan, implicat în afacerea ”Molozul”, pe când conducea firma Polaris!

Fratele administratorului public al Primăriei Novaci a construit fără autorizație?! Un stâlp de curent, în mijlocul clădirii

Corpul de Control al ministrului Educației, o săptămână în Gorj! Raport și o nouă verificare de fond

Două familii din Albeni, în carantină la domiciliu, una în autoizolare! Primarul acoperă carantinații dar le-a aprobat 10.000 de lei pentru hrană

Omul lui Weber, înlocuit cu amicul lui Leuștean! Iată cine va conduce RAR Gorj, după demiterea lui Predescu!

Inculpat pentru fals intelectual, director adjunct la Minprest! Țintește locul lui Giorgi

PSD a pierdu un primar cu trei mandate! Edilul de la Licurici, noul veterinar-șef de la Hurezani

Și mătura e PSD! Nevastă de primar, angajată femeie de serviciu la SE Turceni

”Invenția” care a omorât un om! Afacerea de 3 milioane de euro despre care președintele Directoratului CEO, Daniel Burlan, își dorește să nu afle procurorii!

Camera de Conturi Gorj demarează control la Primăria Târgu-Jiu în urma executării judecătorești a primarului Romanescu

Vezi care sunt cei mai bine plătiți lideri de sindicat din CEO! Marciuc, miliardar din tranzacții imobiliare!

Trei pretendenți, pentru funcția de șef la Cariera Lupoaia! Un CFL-ist, promovat inginer-șef Energetic

Jaf în banii publici! Sporuri și salarii ilegale, la primăriile din Gorj! TREI primari au încasat, NELEGAL, spor de dificultate și condiții vătămătoare

Doi dintr-o lovitură! Romanescu a intrat în februarie fără doi consilieri personali

Încasări de sute de mii de lei din show-uri erotice. Soții Feroiu, inculpați în dosarul ”Videochat la saloanele de înfrumusețare”, primeau banii din SUA

ȘOC! Primar PSD, acuzat că i-a făcut propuneri indecente unui consilier local: ,,Eu te-am pus la masă și tu te-ai dat la mine!”

CEO vinde curent! În curtea Carierei Roșiuța se comercializează PORTOCALE

Cadou de la șefu’ Romanescu! ,,Primăreasa” Nodea, promovată șefă la Informații în Primăria Târgu-Jiu!

Burlan, ”specialistul” în fumigene al lui Vîlceanu, la conducerea CE Oltenia! Noul președinte al Directoratului, cercetat de procurori pentru o DELAPIDARE de peste 500.000 de euro, în dosarul ”Masa caldă”

Administratorul unui salon de înfrumusețare, antreprenorul de succes al PNL din Consiliul de Supraveghere al CEO. Firmele lui Popescu, contracte de milioane cu instituții publice

Noul inspector școlar adjunct, chiulangiu pe bani publici! Profu’ de mate, acoperit de șefa Cochină

”Primărița” Nodea, conectată, prin dispoziții succesive ale lui Marcel Romanescu, la toate proiectele din care se încasează vârtos!

Dosarul ,,Videochat”, finalizat de procurori! Doi soți celebrii în Târgu-Jiu, inculpați pentru evaziune fiscală

Surprize! Scaunul lui Capotă la SJU Târgu-Jiu, disputat între Tătaru și Vienescu

Monede de aur, oseminte și tunele, depistate în urma săpăturilor de la Mănăstirea Tismana! Constructorul, bine plătit dar în insolvență

Cuibul ”asistaților social”! Soția consilierului personal al primarului Romanescu și ex-consilierul Săvoiu, angajați la Transloc. Consilierul liberal Paraschiv, INCOMPATIBIL?!

Senatorul Cârciumaru, audiat la Parchetul Înaltei Curți în dosarul busturilor! A scăpat de acuze pentru că s-au prescris, alți funcționari publici urmăriți penal

Penitenciarul Târgu-Jiu se zgârcește la banii statului ca le cei de lumânări! Fostul preotul capelan, plătit eșalonat

Substituire de identitate pentru a-i face rău, indirect, directorului Dorin Tașcău și profesoarei Maria Cochină, de la CNTV! Reclamație dublă, la IPJ Gorj

Ciurel a activat morișca intereselor și vrea să-și propulseze omul în Consiliul de Supraveghere al CEO. Eftenoiu, liantul cercului de influență!


Arhiva
20132012
2011201020092008
2007200620052004
arhivă compactă
Prima pagină · Opinii · CRED, CĂ A EDUCA ÎNSEAMNĂ ŞI A STIMULA O FIINŢĂ CREATIVĂ!

CRED, CĂ A EDUCA ÎNSEAMNĂ ŞI A STIMULA O FIINŢĂ CREATIVĂ!

prof. Vasile Gogonea

De pe poziţia dascălului care poartă în mână catalogul în drumul spre clasă, am dorit ca întotdeauna să văd în instituţia şcolii un mediu educaţional specific, un cadru propice modelării personalităţii tinerilor şi un context ambiental în care preocuparea de a educa un caracter înseamnă şi oportunitatea de a stimula valenţele unei fiinţe creative care îşi caută un presupus “trend” ascendant al vieţii sale! Aş fi neconvingător şi superficial să afirm că întotdeauna am reuşit în acest demers, că prin persuasiune poţi îndruma şi controla direcţia de evoluţie a unui tânăr, dar, pot spune cu certitudine că atunci când laşi să “zburde” mintea neobosită a unui tânăr, doar scrutând vectorii elanului său creator, vei descoperi o fiinţă care, dincolo de nonconformismul unui comportament individualizat, constaţi cu plăcută surprindere că se dezvăluie şi ca o întruchipare minunată care etalează cu candoare şi pe alocuri desfăşoară o latură volitiv-emoţională pe care încerci să o mângâi cu privirea şi să o mlădiezi cu sufletul!

Indiscutabil, recuperarea perspectivei pedagogice asupra persoanei şi a personalităţii tânărului elev, poate avea consecinţe semnificative asupra demersului ştiinţific, în special în zonele sale de frontieră, pentru că această viziune înfăţişează un înţeles al personalităţii sale creatoare care susţine explicit o dimensiune cu totul aparte a modului de existenţă personal. Ar fi multe de spus despre modul cum sunt îndrumaţi tinerii din preuniversitar, dar, cum sute de directori de şcoli au fost “unşi”pe criterii politice, să nu ne mai mire faptul că orice caz de incompetenţă managerială nu este singular. La nivelul ţării, trei sferturi dintre directorii de şcoli au fost numiţi cu delegaţie de către inspectoratele şcolare, pe criterii politice, şi nu pe criterii de performanţă managerială, iar dacă e să dăm un exemplu grăitor, numai în Bucureşti, 100 de directori au fost numiţi cu delegaţie, pentru a completa în această direcţie ceea ce “s-a lucrat” în judeţe, mai ales în judeţul nostru, chiar dacă, de multe ori, explicaţia desuetă a inspectoratelor este că nu au timpul necesar pentru organizarea concursurilor. De fapt, consider că totul pleacă de la ordinul dat de fostul ministru Adomniţei, în aprilie 2007, prin care s-a suspendat organizarea concursurilor de directori şi inspectori, pentru câteva luni de zile, iar apoi s-a tărăgănat în dorul lelii, de multe ori s-a “lălăit” în acompaniament de cobză presupusa intenţie de a schimba din temelie sistemul, pentru că strategia era simplă: nu se desfăşoară concursuri, pentru a putea fi numiţi cu delegaţie directorii şi inspectorii membri ai partidului aflat la guvernare. Din acest punct de vedere, procedura s-a perpetuat, mai ales că de inspectori s-a ocupat chiar cunoscuta Zvetlana Preoteasa, năstruşnicul secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar, care era preocupată de ideea “aranjării” concursului de inspectori chiar în prima zi a bacalaureatului, când ar fi trebuit să coordoneze tot examenul, în calitate de preşedinte al Comisiei Naţionale. Consecinţele dezastruoase ale acestor „politici educaţionale” falimentare şi clientelare sunt că profesorii nu se mai prezintă la concursuri, ştiind că trebuie să ai spate politic, pentru a obţine un post bine plătit. În acest fel, multe posturi de conducere sunt ocupate de către persoane incompetente, atât în defavoarea oamenilor bine pregătiţi, cât şi a elevilor despre care facem vorbire în titlul articolului, ca să nu mai amintim că, din păcate, nu doar slaba pregătire managerială caracterizează învăţământul românesc, în acest moment. La fel de gravă este şi slaba pregătire profesională dată de rezultatele obţinute de profesori la concursurile de titularizare, unde un număr mare de candidaţi înscrişi au picat examenul cu note lamentabile, iar alţii au fost eliminaţi pentru că au copiat!

Personal, pot afirma că tot ceea ce se poate numi noua profesionalizare a României presupune şi atitudini coerente în plan managerial, pentru că, de cele mai multe ori, tânărul care învaţă în şcoală şi dascălul de la catedră, nu coagulează doar în jurul unui pachet de legi plimbate de la o comisie parlamentară la alta, ci, în jurul unei stări de spirit în care primează sau trebuie să primeze calitatea actului educaţional şi calitatea umană a tânărului care termină şcoala! Pentru aceasta, trebuie creat un câmp de competenţă pentru şcoli, de orice natură ar fi ele, deoarece la toate palierele sistemului educaţional problema constă în discrepanţa dintre potenţialitatea uriaşă pe care o avem în capacitatea acestor tineri, pe de o parte, şi câmpul de manifestare pus la dispoziţie pentru exprimarea ei la nivelul ciclurilor de învăţământ, pe de altă parte. Din această cauză, ceea ce se precizează a fi un obiectiv major, prin “reprofesionalizarea României”, sugerează şi un cadru care presupune soluţii pentru creşterea calităţii şi a eficienţei în învăţământul românesc. Acum, cred că este momentul să ieşim din conul de umbră al blestemului ineficienţei, să renunţăm, cel puţin parţial şi temporar, la farmecul discuţiilor nesfârşite despre calitatea educaţiei, câtă vreme violenţa şi viciile de tot felul fac ravagii în rândul tinerilor. Pentru aceasta, trebuie să limităm reuniunile colocviale reluate în diverse ocazii cu aceeaşi logoree sterilă, pentru că efortul inutil nu se materializează în nimic, iar, cât mai urgent, e bine să transformăm ideile generoase în proiecte civice, politice, administrative, culturale, ştiinţifice şi educaţionale, deoarece numai creativitatea acestor tineri pe care îi formăm prin munca de apostolat la clasă poate să constituie pârghia care ne ajută să gestionăm crizele şi să învăţăm managementul succesului. În acest spaţiu, educaţia este descrisă ca o nebuloasă „activă“ pe nivel ontic, o educaţie deschisă care exercită o influenţă covârşitoare asupra realităţii create.

În loc de încheiere, vă rog să-mi îngăduiţi să spun, stimaţi cititori, că dincolo de linia şi de filiaţia ideologică iluministă, cred că nu există modele împrumutate din exterior, pe care România să le poată implementa în domeniul ideii de creativitate în educaţie. De multe ori, „modelul” este propunerea unui „surogat de realitate”, iar dacă propunerea vine din partea unui politician angajat acum în campania electorală, ea este pură demagogie şi populism flagrant.

Pentru noi, cei care trudim zi de zi în folosul elevilor de la clasă, realitatea românească este mult mai complexă decât oricare model construit de către experţii din diverse institute ale educaţiei. În ceea ce îi priveşte pe dragii noştri politruci strecuraţi în sistemul educaţional, reamintim că nici măcar gândirea unică a unui dictator ce acaparează puterea, amăgindu-se ori fiind amăgit că el controlează totul, nu ar putea să înţeleagă această realitate a şcolii româneşti, depăşită în complexitate, poate, numai de realitatea din ţări cu mare tradiţie în domeniu. Tocmai de aceea, a educa şi a stimula o fiinţă creativă, de multe ori converteşte demersul de tip Foucault sau “Langage ŕ l’infini” într-un limbaj aflat dincolo de verificare şi de control, dar care ascunde, pentru intelectualul român „din elită”, şi o teamă epistemologică faţă de ceea ce poate fi comunicarea privită ca un schimb de informaţii între elevi şi educatori, ca un circuit de idei şi de sentimente coagulate într-un proces interpersonal de transmitere şi receptare de simboluri care au ataşate înţelesuri multiple. Iar, dacă se întâmplă ca semnificaţia libertăţii să treacă de limita discursului moral şi a normelor de conduită, atunci, trebuie să se ofere o descriere consistentă a influenţei persoanei elevului, din perspectiva raportului privind libertatea creativă şi determinarea persuasivă. Aceasta mi se pare a fi o problemă reală, asociată pentru intelectualul sincer cu invocarea inevitabilului, ca o necesitate a încurajării potenţialului creativ al elevilor pe care îi învăţăm în şcoală, ca un vector de creativitate care poate fi proiectat pe o magistrală pe care pot circula idei noi şi concepte complexe.



Recomandă acest articol:
facebook twitter myspace google stumbleupon reddit digg

  26.10.2008. 21:57

Comentarii

colegul de departe
02.09.2010. 22:53

Acest articol e valabil şi astăzi.Profesorul Vasile Gogonea este unul dintre oamenii serioşi din învăţământul gorjean.Tot ce scrie este adevărat.NIMIC NU MAI MERGE BINE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL ROMÂNESC de când la conducerea inspectoratelor şcolare se află clicile politice,de orice culoare ar fi ele.

Lasă un comentariu

Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.

* = câmp obligatoriu

:

: