VIOLENŢA ÎN MEDIUL ŞCOLAR, CU JUDECATĂ, FĂRĂ PREJUDECĂŢI! - Opinii - Scandal de Gorj

Sumar articole:
Inconştienţă sau indolenţă? Amicul spaniol al unui primar din Gorj a băgat spaima într-o comună întreagă! Angajații primăriei îngrijoraţi de teama infectării cu COVID-19!

Paraschiv s-a prins în FLAGRANT: ”Sunt venite opt autobuze. Licitația va fi organizată săptămâna viitoare”(?!). Transloc va închiria autobuze, vechi de 20 de ani, de la partenerul de afaceri al directorului

La Muzeul Național Brâncuși din Târgu-Jiu nici frica nu mai păzește pepenii! Managerul, pasibil de un nou dosar penal pentru neglijență în serviciu !

Iată cine este candidatul propus de PNL la funcția de președinte al Consiliului Județean Gorj! Deputatul Vîlceanu l-a descris la Tv Sud!

E GATA! Burlan se pregătește să salveze CEO: a înființat un post de director, cu dedicație, pentru amicul său pesedist Tatomir!

Alee penală! Șef din Direcția de Patrimoniu Târgu-Jiu și șefii Edilitara, cercetați pentru abuz în serviciu

Răspuns halucinant al directorului Corpului de Control din MEC, la un an de la verificarea făcută la IȘJ Gorj

Noul director al Minprest are, cel puțin, un schelet în dulap! Vișan, implicat în afacerea ”Molozul”, pe când conducea firma Polaris!

Fratele administratorului public al Primăriei Novaci a construit fără autorizație?! Un stâlp de curent, în mijlocul clădirii

Corpul de Control al ministrului Educației, o săptămână în Gorj! Raport și o nouă verificare de fond

Două familii din Albeni, în carantină la domiciliu, una în autoizolare! Primarul acoperă carantinații dar le-a aprobat 10.000 de lei pentru hrană

Omul lui Weber, înlocuit cu amicul lui Leuștean! Iată cine va conduce RAR Gorj, după demiterea lui Predescu!

Inculpat pentru fals intelectual, director adjunct la Minprest! Țintește locul lui Giorgi

PSD a pierdu un primar cu trei mandate! Edilul de la Licurici, noul veterinar-șef de la Hurezani

Și mătura e PSD! Nevastă de primar, angajată femeie de serviciu la SE Turceni

”Invenția” care a omorât un om! Afacerea de 3 milioane de euro despre care președintele Directoratului CEO, Daniel Burlan, își dorește să nu afle procurorii!

Camera de Conturi Gorj demarează control la Primăria Târgu-Jiu în urma executării judecătorești a primarului Romanescu

Vezi care sunt cei mai bine plătiți lideri de sindicat din CEO! Marciuc, miliardar din tranzacții imobiliare!

Trei pretendenți, pentru funcția de șef la Cariera Lupoaia! Un CFL-ist, promovat inginer-șef Energetic

Jaf în banii publici! Sporuri și salarii ilegale, la primăriile din Gorj! TREI primari au încasat, NELEGAL, spor de dificultate și condiții vătămătoare

Doi dintr-o lovitură! Romanescu a intrat în februarie fără doi consilieri personali

Încasări de sute de mii de lei din show-uri erotice. Soții Feroiu, inculpați în dosarul ”Videochat la saloanele de înfrumusețare”, primeau banii din SUA

ȘOC! Primar PSD, acuzat că i-a făcut propuneri indecente unui consilier local: ,,Eu te-am pus la masă și tu te-ai dat la mine!”

CEO vinde curent! În curtea Carierei Roșiuța se comercializează PORTOCALE

Cadou de la șefu’ Romanescu! ,,Primăreasa” Nodea, promovată șefă la Informații în Primăria Târgu-Jiu!

Burlan, ”specialistul” în fumigene al lui Vîlceanu, la conducerea CE Oltenia! Noul președinte al Directoratului, cercetat de procurori pentru o DELAPIDARE de peste 500.000 de euro, în dosarul ”Masa caldă”

Administratorul unui salon de înfrumusețare, antreprenorul de succes al PNL din Consiliul de Supraveghere al CEO. Firmele lui Popescu, contracte de milioane cu instituții publice

Noul inspector școlar adjunct, chiulangiu pe bani publici! Profu’ de mate, acoperit de șefa Cochină

”Primărița” Nodea, conectată, prin dispoziții succesive ale lui Marcel Romanescu, la toate proiectele din care se încasează vârtos!

Dosarul ,,Videochat”, finalizat de procurori! Doi soți celebrii în Târgu-Jiu, inculpați pentru evaziune fiscală

Surprize! Scaunul lui Capotă la SJU Târgu-Jiu, disputat între Tătaru și Vienescu

Monede de aur, oseminte și tunele, depistate în urma săpăturilor de la Mănăstirea Tismana! Constructorul, bine plătit dar în insolvență

Cuibul ”asistaților social”! Soția consilierului personal al primarului Romanescu și ex-consilierul Săvoiu, angajați la Transloc. Consilierul liberal Paraschiv, INCOMPATIBIL?!

Senatorul Cârciumaru, audiat la Parchetul Înaltei Curți în dosarul busturilor! A scăpat de acuze pentru că s-au prescris, alți funcționari publici urmăriți penal

Penitenciarul Târgu-Jiu se zgârcește la banii statului ca le cei de lumânări! Fostul preotul capelan, plătit eșalonat

Substituire de identitate pentru a-i face rău, indirect, directorului Dorin Tașcău și profesoarei Maria Cochină, de la CNTV! Reclamație dublă, la IPJ Gorj

Ciurel a activat morișca intereselor și vrea să-și propulseze omul în Consiliul de Supraveghere al CEO. Eftenoiu, liantul cercului de influență!


Arhiva
20132012
2011201020092008
2007200620052004
arhivă compactă
Prima pagină · Opinii · VIOLENŢA ÎN MEDIUL ŞCOLAR, CU JUDECATĂ, FĂRĂ PREJUDECĂŢI!

VIOLENŢA ÎN MEDIUL ŞCOLAR, CU JUDECATĂ, FĂRĂ PREJUDECĂŢI!

prof. Vasile Gogonea
redactie @scandaldegorj.ro

Poate că insistenţa cu care dezbatem şi reluăm o asemenea temă surprinde şi nedumereşte cititorul care se doreşte trăitor şi retras dincolo de anumite sfidări ale lumii în care trăim, dar una dintre marile probleme ale societăţii contemporane este violenţa cotidiană, cu toate consecinţele acesteia asupra mentalului nostru colectiv. Un astfel de fenomen este puternic mediatizat, cercetările şi statisticile oficiale raportând o creştere spectaculoasă a fenomenului în ultimele decenii, astfel încât escaladarea acesteia în şcoală a devenit cea mai vizibilă evoluţie din câmpul denivelat al educaţiei formale. Prin veritabile ştiri de senzaţie, zilnic, mass-media prezintă diverse scene de violenţă petrecute în şcoală, de la cele mai uşoare forme, până la cele mai violente şi mai greu de înţeles pentru o percepţie normală a instituţiei educaţionale pe care o circumscribe şi o defineşte mediul şcolar. Şi chiar dacă este o problemă destul de delicată, stăpânirea acestui fenomen, cred că nu se poate face decât dacă îi sunt cunoscute cauzele, originile, formele de manifestare şi posibilităţile de prevenire, iar asumarea cu seriozitate şi responsabilitate de către şcoală a ghidării educative a elevilor,dar, nu numai a elevilor, presupune confruntarea noastră, a cadrelor didactice, cu problemele cotidiene ale comportamentelor agresive şi violente ale unor elevi. E vorba de fenomene care sunt generate de cauze concrete precum anturajul, problemele familiilor dezorganizate, o serie de carenţe educaţionale grave, fumatul, consumul de alcool sau de droguri. Tocmai din asemenea considerente, cred că se impune afectarea unui timp special identificării şi soluţionării problemelor fiecărui elev în parte sau ale grupului de elevi, prin îmbunătăţirea parteneriatului dintre şcoală, familie şi instituţiile implicate în procesul educaţional, cum ar fi biserica şi poliţia, administraţia publică locală. Desigur, nu încape îndoială că şcolii îi revine o responsabilitate majoră în educarea şi formarea la elevi a atitudinilor şi comportamentelor non-violente, iar educaţia în şcoală trebuie să vizeze ansamblul personalităţii elevului, urmărind să-i formeze nu numai orizontul cultural, ci şi cel afectiv, motivaţional, volitiv, atitudinal, care să-i susţină eforturile de conturare a personalităţii sale, să-i lărgească interesele, să-i determine progresiv orientarea şi să-i optimizeze procesul de socializare. Oricare ar fi direcţionarea vectorilor săi malefici, violenţa este un act brutal, în afara regulilor şi legilor fireşti, incompatibil cu ideea de dreptate, pentru că înseamnă negarea existenţei unei persoane, pentru că este o formă de anulare, prin forţă, a libertăţii de acţiune şi de exprimare a acesteia, defularea traumatizantă care poate răni fizic şi psihic poate redeschide răni nevindecate, poate fragiliza persoana umană, într-atât încât aceasta să fie afectată tot restul vieţii. Poate deranjează repetarea insistentă a unei asemenea idei, dar prin menirea ei, şcoala constituie un spaţiu social de transmitere şi de asimilare de informaţii, de modelare a personalităţii şi de socializare a tinerilor. Şcoala este unul din mediile sociale şi instituţionale unde energia agresivă este mobilizată prin resorturi greu de controlat, dar, unde prevenţia trebuie să existe, iar, drept urmare, trebuie să răspundă exigenţelor adaptării elevilor la conţinutul de cunoştinţe, la metodele de lucru propuse, la modul de funcţionare şi la regulile de disciplină. Din păcate, sunt situaţii când violenţa în şcoli este prea uşor negată de către factorii responsabili, iar studiile de specialitate concluzionează că uneori violenţa în şcoală nu este percepută ca o problemă majoră, în pofida faptului că în multe judeţe, inclusive la noi, în Gorj, sunt identificaţielevi cu probleme de infracţionalitate dintre cele mai diverse, de la comportament agresiv şi consumul de tutun sau alcool, ajungîndu-se pînă la consumul de droguri, furturi sau chiar crime. Cei mai mulţi tineri care cad în asemenea “capcane” provin din mediul urban, mai precis 70% din cei contabilizaţi, dar, cu toate acestea, un recent studiu realizat prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii al Inspectoratului de Poliţie şi Cabinetul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică, din păcate, dau publicităţii “studii” ce concluzionează că violenţa în şcoală nu este percepută ca o problemă majoră(sic??!!), iar acest fenomen a luat amploare în ultima vreme, doar datorită amplificării sale prin mass-media! Astfel, mediul şcolar este zugrăvit cu nuanţe roz-trandafirii, în care elevii se simt în siguranţă, dar sînt percepute ca nesigure zonele din exteriorul şcolii, unde elevii devin victime ale violenţei găştilor din afara instituţiei. Se ignoră prea uşor faptul că în cadrul dezbaterilor cu elevii, organizate în unele unităţi şcolare din judeţ, aceştia au recunoscut, totuşi, că incidente violente se produc mai des între elevi, mai puţin între profesori şi elevi.

Multe dintre aceste forme de violenţă pot fi evitate, personalul implicat în procesul de învăţământ având în acest caz un rol esenţial, mai ales că la modul strict teoretic, vorbim prea mult despre ceea ce înseamnă relaţii umane bazate pe respect, încredere şi recunoaştere, dar şi de înţelegerea corectă a distanţei între elevi şi profesori, toate acestea constituind principii care sunt clamate că ar consolida baza autorităţii dascălului. Ştiţi foarte bine că vi se adresează un dascăl care cunoaşte, prin specificul pregătirii sale, că este imperios necesar ca în şcoală să se găsească modul corect de rezolvare a conflictelor care apar, dar, cred că în principal se impune prevenirea apariţiei acestor conflicte, indiferent de ceea ce în termeni vagi poate înseamna răsplata şi pedeapsa pentru fapta imorală sau pentru gestul necugetat. De multe ori, comportamentele inacceptabile şi distructive sunt controlate prin asocierea lor cu ceva neplăcut, incluzând una-două palme sau chiar forţa fizică ce se vrea controlată, dar, cred că sunteţi de acord că odată facută această asociere, aplicarea unei palme nu mai este privită ca o măsură strict necesară, chiar dacă se apreciază că fără ea, asocierea iniţială nu mai poate fi realizată.

Stimaţi noştri cititori, fără vârstă şi fără prejudecăţi, cred că aţi înţeles că nu vorbim aici, desigur, despre acea forţă fizică primitivă şi abrutizantă, care produce contuzii, tăieturi sau vătămări corporale grave, chiar dacă unii percep violenţa şi ca pe un gest asociat cu aplicarea unei palme la fund sau peste obraji, pentru că, personal, consider că bătaia, în sensul aşa-zis moralizator al cuvântului, nu îşi găseşte locul în “educarea” copiilor şi a tinerilor, mai ales că ea se metamorfozează într-o formă de violenţă, care poate, într-adevăr, provoca sentimente de mânie, amărăciune şi emoţii care întotdeauna împiedică procesul asocierii dintre ceva neplăcut şi comportamentul nedorit. Poate că în haosul lumii moderne bântuite de criză, în care consilieri şi asistenţi sociali slab pregătiţi sau incompetenţi s-au transformat în experţi sui generis, există şi o nemulţumire din ce în ce mai mare faţă de utilizarea violenţei în “creşterea” copiilor, iar de aici, nebunia care a cuprins unele ţări în care viaţa de familie, etica socială şi chiar întreg sistemul educaţional se depreciază într-un ritm alarmant, iar negăsindu-se nici o modalitate de a le forma copiilor un comportament corespunzător, aceştia sunt crescuţi în centre de supraveghere şi îngrijire zilnică, unde, conform unei teorii greşite, copiii sunt lăsaţi în voia soartei, cum se spune pe la noi, să facă tot ceea ce ei doresc, astfel încât, chiar în mediul şcolar, implementarea controlului social asupra copiilor să aibă la bază teoria “liberei acţiuni” şi a lipsei restricţiilor de orice fel. Vedem că societăţile imorale şi corupte, care nu mai cred în disciplinarea copiilor, produc efecte îngrozitoare, dar, dacă analizăm cu judecată şi fără prejudecăţi realitatea, considerăm că strategia de prevenire a evenimentelor violenţei presupune activităţi pe termen lung şi mediu, asociate cu acţiuni de urgenţă pe termen scurt, în perspectiva obţinerii unor reacţii responsabile din partea celor implicaţi şi a opiniei publice, tocmai pentru a constitui un mediu stabil în care copilul să-şi poată dezvolta armonios personalitatea.



Recomandă acest articol:
facebook twitter myspace google stumbleupon reddit digg

  29.03.2009. 23:27

Comentarii

Acest articol n-are nici un comentariu.

Lasă un comentariu

Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.

* = câmp obligatoriu

:

: