VIOLENŢA ŞI SITUAŢIILE CONFLICTUALE MANIFESTATE ÎN ŞCOLI!
prof. Vasile Gogonea
redactie @scandaldegorj.ro
În primul rând, aş dori să precizez că orice tentaţie de a purcede spre abordarea unei asemenea probleme, orice gând precumpănitor de a căuta şi soluţii eficiente, porneşte de la preocupările şi interesul fiecăruia dintre noi faţă de problemele tinerilor, mai ales că în calitate de cadru didactic, personal, apreciez că avem de-a face, nu numai cu o temă de strictă actualitate, dar şi cu o situaţie îngrijorătoare şi în acelaşi timp reală, cu care se confruntă şcoala, ca instituţie educaţională definitorie a sistemului social.
Creşterea violenţei în societatea de astăzi are efecte tot mai vizibile şi în viaţa şcolii, iar de cele mai multe ori, cadrele didactice întâmpină greutăţi, se confruntă frecvent cu situaţii care simt că depăşesc mijloacele aflate la îndemâna educatorului, ca urmare a unor situaţii provenite din conflicte între elevi, între elevi şi adulţi sau chiar între cadre didactice, motiv pentru care consider că se impune cu stringenţă evaluarea potenţialului conflictogen al diverselor contexte sociale, în funcţie de caracteristicile instituţionale, situaţionale şi cele care ţin de personalitatea agenţilor implicaţi în asemenea situaţii. Totodată, sunt necesare măsuri de prevenţiea conflictelor, ca să nu mai vorbim despre abilităţile de elaborare şi aplicare, prin diagnosticarea tipurilor de conflicte, căutarea unor noi resurse de rezolvare a situaţiilor conflictuale manifestate în rândul tinerilor din şcoli, cu ajutorul unor instrumente descoperite şi utilizate la nivelul dimensiunilor instituţionale, organizaţionale, juridice şi psiho-sociale ale dezamorsării conflictelor, prin proiecte de intervenţie eficiente în scopul rezolvării acestora, prin constituirea şi implementarea unor abilităţi personale de prevenţie, adoptarea unor căi şi a unor mijloace concrete care să conducă la rezolvarea şi la managementul conflictelor interpersonale, cercetareaîn domeniul elaborării de soluţii creativede soluţionare alternativă a conflictelor, cauze şi modalităţi de generare a unei atmosfere cooperante şi conciliante care poate fi implementată în mediul şcolar, ca şi o mai mare preocupare de particularizare la nivelul conflictelor specifice, pentru a releva o serie de competenţe de diagnoză şi intervenţie în situaţii conflictuale din contexte instituţionale specifice, legate de instituţiile de învăţămînt şi de comunităţile multiculturale. Cercetările de specialitate din domeniul educaţiei au constatat că violenţa este, din punct de vedere statistic, cea mai frecventă conduită de devianţă şcolară, iar mass- media, cercetările concrete şi statisticile oficiale raportează o creştere spectaculoasă a fenomenului în ultimele trei decenii în mai multe ţări ale lumii, iar dacă în fazele de început ale educaţiei şcolare se pare că predomină violenţa profesorului asupra elevilor, creşte în ultima vreme, la cote alarmante, violenţa dinspre elevi spre profesori şi dinspre elevi spre elevi.
În privinţa riscurilor la care sunt expuşi elevii, pot fi enumerate: violenţa verbală, fizică şi emoţională, mai nou, un gen de violenţă relavată insistent de media, ca efect de inedit informaţional, eşecul şcolar şi lipsa interesului şcolii şi al familiei pentru preîntâmpinarea acestui eşec, ca să nu mai vorbim de consumul de alcool, tutun, droguri ilicite, substanţe excitante ale sistemului nervos, de existenţa unor baruri cu diverse jocuri distractive în vecinătatea şcolilor, multe dintre acestea fără reglementări restrictive, chiar sedentarismul şi acumularea de energie negativă, alimentaţia necorespunzătoare asociată cu subalimentaţia cronică, stresul la care sunt supuşi tinerii prin supraîncărcare sau prin relaţionare defectuoasă pe coordonatele vectorului profesor-elev, un interes extrem de scăzut din partea profesorilor pentru aspectul formative al educaţiei, la care se adaugă, în procente deloc neglijabile, deficitul educativ în familie, relaţiile conflictuale între părinţi şi greşelile acestora faţă de copii, iar, la nivel colectiv, exercitarea unei presiuni mai puţin vizibile din partea grupului de prieteni, o neverosimilă lipsă de informare pe tematică sexuală şi multiplicarea unor relaţii sexuale neprotejate la vârste precoce, pentru a conchide cu ceea ce putem considera a fi autopercepţia negativă a multor elevi. Elevii consideră că printre cele mai mari ameninţări la care sunt expuşi în şcoli sunt: abuzul emoţional din partea elevilor şi a cadrelor didactice, la care se adaugă şi lipsa de înţelegere din partea unor slujitori ai catedrei sau ai computerului, mai nou! În schimb, profesorii consideră ca ameninţări la adresa elevilor din şcoală, lipsa de înţelegere şi nesupravegherea din partea părinţilor, aşa că, de cele mai multe ori, avem de-a face cu aşa-numiţii “vinovaţi fără vină” în lumea…inocenţilor! Motivaţia acestei discrepanţe poate fi raportată la faptul că elevii şi cadrele didactice văd fiecare problema din perspectiva propriei poziţii în şcoală, dar şi a diferenţelor majore de înţelegere între cele două categorii de subiecţi privind responsabilităţile pe care le au în mediul şcolar.
Stimaţii noştri cititori, cred că problema nu este nici pe departe epuizată printr-o analiză de genul aceleia pe care am relizat-o astăzi, dar, consider că măsurile care au fost luate ca urmare a şedinţei de lucru din data de 14 ianuarie, în cadrul căreia vicepremierul României, Dan Nica, ministru interimar al Administraţiei şi Internelor, a solicitat Poliţiei Române dispunerea unor măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă publică în şcoli şi în jurul şcolilor, sunt necesare, deoarece, potrivit unui raport de cercetare realizat de organizaţia “Salva?i Copiii”, foarte de curând, chiar în decembrie 2008, se arată că 73 la sută dintre elevii de gimnaziu şi 77,8 la sută dintre liceeni au identificat problematica consumului de droguri, drept un subiect de mare interes şi ca una dintre cauzele violenţei în mediul şcolar. Ca urmare, poliţiştii vor patrula zilnic în zona şcolilor, chiar şi în perioadele în care elevii nu au cursuri, deoarece, aşa cum a cerut şeful Poliţiei Române, chestorul Petre Tobă, scopul principal al acţiunii este acela de a preveniri tâlhăriile asupra elevilor şi alte violenţe la care aceştia ar putea fi supuşi, iar, în consecinţă, s-a dispus asigurarea prezenţei la intrările din şcoli a echipajelor de poliţie, care vor colabora cu jandarmii şi cu Poliţia Comunitară în intervalele orare în care se efectuează intrarea şi ieşirea de la cursuri a elevilor. Este foarte bine dacă s-a decis ca să fie supravegheate traseele de deplasare spre şi dinspre unităţile de învăţământ, care sunt folosite de către elevi, iar în acest scop, vor fi suplimentate dispozitivele de siguranţă publică în zona şcolilor, cu efective proprii sau ale Jandarmeriei ori Poliţiei Comunitare. De cele mai multe ori, pentru a înţelege actele de violenţă în şcoli este important să cunoaştem motivele care duc la declanşarea acestora şi mai ales impactul asupra personalităţii tinerilor. De multe ori copilăreşti pentru un adult, motivele violenţei fizice sau verbale în mintea unor adolescenţi sunt grave, ceea ce îi face să reacţioneze în funcţie de felul în care concep o anumită situaţie sau în funcţie de nivelul de educaţie primit. Desigur, se cuvin mulţumiri instituţiilor responsabile cu ordinea publică, dar instituţiile şcolare trebuie să dezvolte relaţii de parteneriat mult mai eficiente, pentru că violenţa şi situaţiile conflictuale din şcoli şi din afara şcolii au devenit un fenomen ce atinge cote alarmante în ultimii ani în România, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural, iar fiecare caz prezentat în mass-media stârneşte indignare, compasiune şi câteva măsuri-standard ale autorităţilor, însă totul se termină, din păcate, doar în acest stadiu, fără a vedea rezultate concrete din partea şcolilor şi a inspectoratelor şcolare, mai ales că în urma acestor acte de violenţă, ale căror victime sunt cel mai adesea copiii, rămân suflete stigmatizate pe viaţă, în timp ce adoptarea unor metode de combatere a fenomenului, împrumutate din alte ţări, care nu se pliază pe ceea ce înseamnă specificul şi mentalitatea noastră, ca popor, nu pare a fi soluţia cea mai eficientă pe termen scurt, dar, mai ales pe termen lung!
(VA URMA)
Recomandă acest articol:
21.01.2009. 07:43
Comentarii
in scoala conflictele sunt darorita needucatiei si problemele mintale remediul acestei probleme este de-a apela la director sau la apelarea parintilor sa ia niste masuri cu vedere la violenta si prostia tinerilor din ziua de azi sunt raritati in scoala unde copii sunt educati si cuminti. ce-i mai afectati copii in cazul acesta sunt cei cu probleme mintale unde ceilalti tineri ii agreseaza verbal si fizic deoarce vor sa isi arate puterea fata de acestia si la scoala in care invat sunt cauzuri de violenta in clasa mea noi neam gadit la problema aceasta lund masuri acestea fiind; -am apelat la diriginte.-la parinti copiilor agresati,-si aceia care provoaca agresarea
Lasă un comentariu
Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.
* = câmp obligatoriu