INCULTURA ŞI VULGARITATEA POTENTAŢILOR TRANZIŢIEI!
prof. Vasile Gogonea
redactie @scandaldegorj.ro
Zilnic ne confruntăm cu situaţii dintre cele mai bizare şi mai neverosimile, în care oameni politici, dar şi mulţi dintre cei care se pretind oameni de cultură, persoane care ne dovedesc prin exemple concrete, cât de săracă le este bogăţia sufletească şi zestrea lor spirituală, apar în ipostaze compromiţătoare şi demne de subsolul condiţiei umane! La fel ca şi pentru un popor, cultura individului demonstrează puterea lui de iradiere spirituală, reflectarea unei table de valori prin care se zămisleşte rugăciunea sfântă a nevoinţelor sale!
Cultura reprezintă o moştenire ce se transmite cu ajutorul codurilor de comunicare specifice, cum sunt gesturile ori cuvintele, scrisul şi artele, mass-media (presa, radioul, televiziunea), media interactivă (telefonul), dar în acelaşi fel se transmit gesturile, ritualurile, cunoştinţele teoretice, normele abstracte, religia. Cultura poate fi însuşită prin diverse forme ale memoriei subiective (reflexe, cuvinte, imagini), dar şi prin intermediul memoriei obiective(obiecte, peisaje, cărţi, numere, reguli, expoziţii de artă), aşa cum se întâmplă pretutindeni în lume, chiar şi în judeţul nostru, cu atâtea monumente de artă şi cultură.
După cum se ştie, scandalul iscat de către funcţionarii de la Institutul Cultural Român din New York, care au permis organizarea unei expoziţii (“Freedom for Lazy People” – libertate pentru oamenii leneşi!!) extrem de controversate, ce a generat deja o serie de reacţii internaţionale, a început să îngrijoreze, să trezească o serie de semne de întrebare şi să reflecte în toată “splendoarea” ceea ce înseamnă incultura şi vulgaritatea potentaţilor tranziţiei din România! Astăzi, antropologii îşi concentrează cercetările asupra proiectului studiilor culturale, iar majoritatea lor resping identificarea culturii cu bunurile de consum, ca şi noţiunea unei culturi cu graniţe, stratificată, implicit pe cea de subcultură, pentru că în locul acesteia din urmă se propune modelul unei reţele complexe de pattern-uri variabile, care leagă oamenii aflaţi în poziţii diferite sau formaţiile sociale aflate pe scări diferite, având în vedere faptul că fiecare grup îşi poate construi o identitate culturală proprie.
Oricum, expoziţia de street-art „Freedom for Lazy People“, vernisată de Institutul Cultural Român (ICR) din New York, pe 18 iunie, şi deschisă până pe 15 august la Galeria Română de pe Third Avenue, a stârnit o serie de reacţii negative din partea opiniei publice din Statele Unite, dar şi din ţara noastră. Poate că mulţi dintre cititorii noştri cunosc o serie de elemente ale scandalului izbucnit în jurul controversatei expoziţii, dar, faptul că până şi poliţia din New York s-a sesizat, iar organizaţiile comunităţilor evreieşti şi-au exprimat surprinderea şi dezaprobarea, mi se pare deosebit de relevant, pentru că rădăcinile istorice şi simbolul originar al zvasticii pe coapsele unui ponei sunt mai puţin importante şi nu cred că autorii graficii respective au avut în vedere semnul religios al “jainismului”, deoarece e clar pentru toată lumea că zvastica este simbolul hidos al nazismului! Pentru cei care nu cunosc, să amintim că “Menora” reprezintă unul dintre cele mai vechi simboluri ale poporului evreu, fiind prima dată menţionat în cartea biblică a exodului, deoarece se spune că forma candelabrului a fost dată lui Moise, chiar de Însuşi Dumnezeu, iar prin întrebuinţarea sa în serbarea luminilor(Hanukka), menora este legată de fiecare moment al istoriei pline de suferinţe şi de nenumărate jertfe ale poporului ales. Pentru a-i lovi pe evrei, nu trebuie decât să spargi sau să vandalizezi acest simbol emblematic, iar în trecut, unul dintre cele mai dureroase momente a fost distrugerea unei statui reprezentând o menora, chiar la Auschwitz. Se poate aminti despre zeci de cazuri în care s-au vandalizat cimitire evreieşti sau chiar se sparge o menora, dar niciodată nu-şi poate îngădui un stat care se declară democratic, să organizeze şi să sponsorizeze un eveniment antisemit, iar un asemenea lucru greu de înţeles, producând stupefacţie la New York, pur şi simplu în “centrul lumii” civilizate, să fie promovat ca un act de cultură! Să fie clar pentru toată suflarea românească: expoziţia cu pricina, orice s-ar spune, NU ne face cinste nouă, românilor, nici nu ridică prestigiul artei sau al culturii noastre, şi, cu atât mai mult, ea nu va contribui niciodată la schimbarea în bine a imaginii Romaniei! Sunt voci care consideră că vulgaritatea şi antisemitismul abundă în această expoziţie, ca şi când cele şapte păcate capitale şi-ar fi dat locul de întâlnire în Galeria Română din New York, prin imagini care se constituie într-un clivaj de operetă, cu o păpuşă din cârpă, înfăţişând un tânăr de 14-15 ani, fără haine, cu organul genital vizibil, un urangutan cu chipul negru, ca o perfidă aluzie la negrii Americii, o jucărie, mai exact, un căluţ care în porţiunea dorsală are pusă o zvastică germană, după unii comentatori, un exemplu de anti-semitism, adică, de ură faţă de poporul evreu macelărit de nazişti, ca să nu mai amintim şi de o serie de afirmaţii tendenţioase, ce reprezintă acuzaţii făţişe de pedofilie, rasism şi antisemitism. Cât de educative se pot dovedi lucrările expuse, mai greu de precizat, pentru că unii le consideră expresii ale “sexului şi ale actului împreunător în sine”, dar, în linii mari, putem spune că sexualitatea este departe de a fi principala temă a controversatei expoziţii, mai ales că unii aşa-zişi intelectuali de salon…prezidenţial apreciază că s-ar putea vorbi, mai degrabă, despre “o exhuberanţă a experienţei proxime” pe care cei trei năstruşnici artişti o transpun “instant”, focalizând atenţia pe conul unor detalii semnificative, ca printr-un polaroid organic, pentru că, în ultimă instanţă, pasă-mi-te, s-ar putea discuta despre reciclarea trăirii pure într-un cotidiam obscur, departe de a incrimina încărcarea alegorică a controversatei expoziţii, care colcăie de reprezentări religioase viu colorate, şerpi, păianjeni, animale-oameni, sloganuri şi simboluri desprinse parcă din clar-obscurul existenţei noastre efemere!
Ca o reacţie imediată şi firească la ceea ce s-a întâmplat în metropola americană, domnul Nicolae Văcăroiu, preşedintele Senatului, a hotărât să solicite Comisiei de cultură ca în cadrul acesteia şi în limitele regulamentului acestei camere, să fie demarată o anchetă privind activitatea ICR, urmând ca rezultatele să fie prezentate plenului în cel mai scurt timp. Aproape că nici nu ştii ce să crezi despre acest pretins intelectual cu numele de Patapievici, care pozează cu ostentaţie ca fiind unul dintre cei mai culţi oameni dintre cei care vorbesc limba română, deşi într-una din cărţile sale controversate, ca însuşi autorul, ne îndeamnă să renunţăm la limba română sau să o folosim foarte puţin, doar atunci când e vorba de…înjurături!! Lumea vorbeşte despre tot felul de fapte urâte sau controversate care i se atribuie, unii spun că se cam joacă suspect cu banii statului, iar ancheta senatorilor poate să ne furnizeze multe surprize, mai cu seamă de ordin financiar, iar alţii consideră că îşi promovează prietenii, că se dovedeşte cam birocrat şi că, sub directoratul dânsului, cam demisionează oameni de multe ori importanţi, în condiţiile în care este cunoscut ca un simpatizant al preşedintelui Băsescu! Pentru că trăim în Europa şi această problemă ne frământă până la obsesie, trebuie să ştim că în Uniunea Europeană, cultura reprezintă un sector important, care încurajează creativitatea şi inovarea, că şase milioane de europeni lucrează în acest domeniu, iar „exporturile culturale“ nu pot fi supraestimate, dar, nici subestimate pe sema contribuţiei fiecărei ţări la dezvoltarea culturii. Dar, oare, cultura noastră, poate ea supravieţui digitalizării globale şi pirateriei online, în lumea globalizată şi în „smogul” industriilor culturale din Europa? Chiar dacă se vehiculează aprecieri la adresa unei expoziţii româneşti în America, trebuie să ştim că patrimoniul cultural european trebuie conservat şi diseminat, iar Uniunea Europeană are o datorie specială de a contribui la păstrarea şi dezvoltarea bogăţiei culturale europene!
Recomandă acest articol:
12.08.2008. 13:59
Comentarii
Acest articol n-are nici un comentariu.
Lasă un comentariu
Scandal de Gorj nu este responsabil juridic pentru continutul comentariilor. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra va revine in exclusivitate.
* = câmp obligatoriu